Aprenentatge basat en Fenòmens: la reforma educativa a Finlàndia!

PhenomenalEducationTraducció dels retalls originals en anglès que podeu trobar a “Phenomenon-based learning: re-thinking from Finland!“:

– “Els fenòmens del món real són el punt de partida de l’aprenentatge. Aquests fenòmens s’estudien com a entitats completes, en el seu context real, i la informació i les habilitats relacionades s’estudien creuant les fronteres entre assignatures.

– “El major canvi requerit rau en la forma de pensar dels docents“.

  • Punts clau de l’aprenentatge basat en fenòmens:
    • “Els fenòmens […] s’estudien de manera integral des de diversos punts de vista, […] vinculant diferents assignatures i temes.”
    • “Les teories i la informació mostren la seva utilitat immediatament de forma evident en la situació d’aprenentatge. Per absorbir nous coneixements i aconseguir l’aprenentatge profund (deep learning), és molt important que els estudiants apliquin i utilitzin aquests durant la situació d’aprenentatge “.
    • L’autenticitat és un requisit clau per a la transferència i l’aplicació del coneixement.”
  • Factors de motivació:
    • entendre fenòmens del món real
    • “veure la utilitat de les teories i els coneixements”
    • “centrat en l’alumne; els estudiants són actors i creadors actius”
    • S’usen mètodes, eines i fonts d’informació autèntics
  • Models pedagògics i tècniques darrere de l’aprenentatge basat fenòmens:
    • constructivisme: “els estudiants són vistos com a constructors actius del coneixement i aquest es construeix a partir de la resolució de problemes, ajuntant ‘petites peces’ en un tot que s’adapti a la situació del moment. “
    • socio-*: “el coneixement es forma en un context social. […] No cal que cada alumne reinventi la roda, poden usar els coneixements i les eines tramesses culturalment”.
    • aprenentatge basat en problemes: “els alumnes construeixen junts les respostes a les preguntes o problemes plantejats en relació amb un fenomen que els interessa. Els problemes i les preguntes són plantejats pels alumnes de forma conjunta “
    • aprenentatge en context: “les preguntes i qüestions que cal aprendre estan vinculades a fenòmens reals, i el coneixement i les competències que s’aprenen corresponen a més d’una matèria i es poden aplicar en situacions del món real (transferència natural) “.
    • altres: “aprenentatge reflexiu (inquiry learning), aprenentatge per projectes i portafolis”.
  • Entorn obert d’aprenentatge: “Els estudiants poden establir els seus propis objectius, construir el coneixement de forma col·laborativa i crear els seus propis continguts i preguntes” […] “[aquests] entorns fan possible diferents tipus de processos d’aprenentatge.”
    • Mecanismes de suport cognitiu: “conceptes, teories, diagrames i dibuixos, màquines, programes informàtics […]”
    • La cognició socialitzada: “permet la interacció entre els alumnes i l’aprenentatge entre iguals” […] “
    • Entorn per a l’aprenentatge: “permet […] una visió holística dels fenòmens a estudiar, i és compatible amb l’autenticitat d’aprenentatge.”
  • “L’escola del futur no és un edifici, és una cultura de desenvolupament de les competències”
    • Lideratge: “La clau per canviar la cultura operativa és el lideratge” […] “[Aquest] s’ha d’orientar al futur des d’una vessant sistèmica.”
    • El nostre coneixement sobre com aprenen els éssers humans també ha augmentat considerablement en les últimes dècades —però la pedagogia, les pràctiques d’ensenyament i les estructures escolars no s’han desenvolupat en la mateixa mesura.”
    • Estudiants: “l’aprenentatge i els alumnes haurien de ser l’objectiu principal” […] “les habilitats que els alumnes necessitaran en la societat i la vida laboral del futur han canviat.”
    • Docents: “El major canvi requerit rau en la forma de pensar dels docents”.

+info:

 

Anuncis
Etiquetat

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: