David Bueno: “La mirada d’aprovació del mestre és més gratificant que un 10”

image– “La mirada d’aprovació del mestre és més gratificant que un 10″

– “La motivació o el treball entre iguals activen el cervell social i l’aprenentatge és més integral”

– “Poca cosa diré que les pedagogies no hagin ja conclòs a partir de la seva tasca d’assaig-error. La sopa d’all ja està inventada”.

– “Entre els 0 i els 3 anys […] el cervell incorpora tots els condicionats de l’ambient que envolta l’infant. […] Un problema de comportament après per un nen de dos anys en una tarda, a un psicòleg li costarà anys de feina revertir-lo en el futur. I de fet no el revertirà: enfortirà altres connexions neuronals perquè es produeixin de forma més freqüent.”

– “de 4 a 7 anys […] és més fàcil aprendre els procediments. […] Abans dels 6 anys la part lingüística no està del tot madura. […] Més que escriure, el que hem de fomentar és que sàpiga fer anar les mans […] Els qui aprenguin a fer anar els dits de manera fina tindran més facilitat per un discurs complex i elaborat. Per això l’assignatura de plàstica és tan rellevant.”

– “El mètode científic s’hauria d’introduir abans. S’introdueix a Secundària, quan el cervell de l’adolescent dona més importància a allò emocional que no pas racional.”

– “Per un nen una ampolla d’aigua pot ser un coet. Això és creativitat. Aquí l’error seria que els pares, veient que li agraden els coets, n’hi compressin un. […] Més que potenciar la creativitat, el que cal és no mutilar-la.”

– “el treball interdisciplinar, és a dir, combinar mates amb anglès, per exemple, ajuda a fer connexions.”

– “Estimular és positiu, però no sobreestimular. […] els nens necessiten avorrir-se. És un altre tipus d’aprenentatge.”

– “No es pot viure d’esquena a la pantalla, però sí que s’han de trobar moments pels altres espais.”

– “per a un infant, la millor recompensa -un element que forma part de l’educació- és el reconeixement dels seus iguals, del seu professor, de qui sigui. Una rialla sana dels companys és molt més gratificant que treure un 10. Una mirada d’aprovació del mestre o la mare és més gratificant que el gelat que li compraran. […] S’ha de renyar en positiu. Passar del no ho has fet bé al ho pots de fer millor.”

– “Típic de l’adolescència. […] Després d’un període de negatives -provinent de cursos anteriors, de la família i altres entorns- el cervell decideix que passa. […] Ja has fet tard per motivar-los. Han desconnectat. […] apagada emocional.”

– “que l’aprenentatge intercali zones intenses amb altres més lúdiques. L’important és que l’escola no ocupi la major part del dia: que tinguin temps pel lleure. […] A Secundària els fem començar abans, a les 8 h, quan ho haurien de fer després, sobre les 10 h. El seu cervell fa un canvi horari i a la nit són molt més actius.”

– “la sopa d’all ja està inventada. Les pedagogies funcionen. El que podem fer nosaltres és assenyalar que hi ha processos que es poden optimitzar, i que hi ha coses que és millor que no fem. Com per exemple, quan la LOMCE limita la plàstica i la música podem dir que no, que hem d’anar al revés, que aquestes àrees activen zones del cervell importants per altres aprenentatges.”

Entrevista a David Bueno

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: