LV: Impartir coneixement o educació

LVopinio“L’educació és molt més que una simple transmissió de coneixement, com diu Woodie Flowers, professor del MIT; educar implica almenys dues coses: ensenyar a pensar, i aconseguir el desenvolupament i l’adquisició de valors que produeixin persones de vàlua, no només professionals. Una cosa que contrasta amb el que opinen els que argumenten que les noves tecnologies canviaran radicalment el model educatiu.”

Article d’opinió de La Vanguardia del dijous 11 d’Abril de 2013: [el reproduïm aquí fins que hagin passat 30 dies i sigui possible enllaçar l’hemeroteca de La Vanguardia]

Josep Andreu i Josep Maria Rosanes

La lliure cessió a internet de continguts de cursos d’universitats com Harvard, el MIT o Stanford ha obert el debat. Les noves tecnologies, es diu, faciliten tant el disseny com l’accés als esmentats continguts, acostant el que un “llegeix, veu i interactua” a l’autèntic significat dels continguts. I sense la dictadura d’horaris ni els “capricis” d’un professor.

L’educació és molt més que una simple transmissió de coneixement, com diu Woodie Flowers, professor del MIT; educar implica almenys dues coses: ensenyar a pensar, i aconseguir el desenvolupament i l’adquisició de valors que produeixin persones de vàlua, no només professionals. Una cosa que contrasta amb el que opinen els que argumenten que les noves tecnologies canviaran radicalment el model educatiu. La nostra pràctica d’educadors vocacionals està més a prop de Flowers. Educar no és senzill. Les noves tecnologies poden ajudar però són lluny de revolucionar el que entenem per educació.

Flowers es queda curt quan diu que l’educació de qualitat s’ha d’ocupar de l’adquisició de valors. El com és molt important. Posar l’estudiant en situació de poder descobrir aquests valors per convenciment propi i ajudar-lo en el seu desenvolupament personal, no simplement sermonejar-lo sobre que això és convenient per a ell i per a la societat, és fonamental. Els matisos i el paper de les emocions són crucials. Entendre els arguments contraris al que un proposa és fonamental per a la solidesa del coneixement. Això és ensenyar a pensar. I és difícil i arriscat, perquè el procés ha de ser lliure per ser efectiu, i si l’estudiant no descobreix els arguments o els descobreix malament, el resultat pot ser nefast. És impossible que un mòdul automàtic de transmissió de coneixement tingui la sensibilitat necessària per a aquestes finalitats i l’apliqui adequadament.

Alguns professors tampoc no la tenen, em poden dir alguns. Necessitem bons educadors, capaços de dirigir un procés així. I no ho aconseguirem sent poc exigents amb la seva formació (educació!), abdicant en les noves tecnologies com suggereixen certes tendències. Cal que reconeguem millor la seva feina si és bona. I respectar-los més. Ens hi va una part molt important del futur del país. Crec que no és mal moment perquè ho considerem seriosament.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: